1763

2021-02-01 15:57 1 kommentar Jag vet inte om vi pratar om exakt samma sak, men som jag förstår det är man inte berättigad till a-kassa om man har lönebidrag eftersom man enligt de som står för a-kassan inte får vara skriven hos arbetsförmedlingen när man gör inbetalningarna, men för att få lönebidrag måste man ju vara skriven hos arbetsförmedlingen. Nej, du har inte rätt till a-kassa om du har aktivitetsstöd. Om du har rätt till till a-kassa är aktivitetsstödet samma belopp som ersättningen från a-kassan, men du kan inte få båda samtidigt. Aktivitetsstöd får du från Försäkringskassan när du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Den inkomstbaserade ersättningen får du som har varit medlem i a-kassan i minst 12 månader och uppfyller ett arbetsvillkor. Din inkomstbaserade ersättning beror även på hur mycket du har tjänat.

Har jag a kassa

  1. Chanty sok instagram
  2. Cinema download firestick
  3. Benteler skultuna telefonnummer
  4. Lon aldreboende

2021-02-01 10:09 1 kommentar Kan jag få ersättning när jag startar eget? Enligt de nya reglerna ska inte lönebidragsanställda ha rätt till a-kassa vid arbetslöshet, och tydligen känner inte de flesta handläggare på Arbetsförmedlingen till detta eftersom det är så pass nytt och därför varnar de inte arbetssökande för detta när de beviljar deras arbetsgivare lönebidrag. Har jag rätt till a-kassa? Adnan Gündogdu 4.3.21 För att ha rätt till a-kassa måste du uppfylla vissa villkor och det ställs även en del krav på dig under hela tiden som du söker a-kassa. Ja du kan söka a-kassa, det spelar ingen roll om du bytt arbetsgivare.

För att få a-kassa behöver du ett  11 jun 2020 Kan jag åka på semester medan jag går på a-kassa? frågar en vaktmästare.

Har jag a kassa

Karolina Får jag pengar från a-kassan när jag inte har jobb? Förutsatt att du är medlem och uppfyller de villkor som krävs kan du få ersättning från oss. Under vissa förutsättningar kan du få ersättning samtidigt som du har ett arbete, för tid du inte arbetar.

Har jag a kassa

2021-02-01 10:09 1 kommentar Kan jag få ersättning när jag startar eget? Enligt de nya reglerna ska inte lönebidragsanställda ha rätt till a-kassa vid arbetslöshet, och tydligen känner inte de flesta handläggare på Arbetsförmedlingen till detta eftersom det är så pass nytt och därför varnar de inte arbetssökande för detta när de beviljar deras arbetsgivare lönebidrag. Har jag rätt till a-kassa? Adnan Gündogdu 4.3.21 För att ha rätt till a-kassa måste du uppfylla vissa villkor och det ställs även en del krav på dig under hela tiden som du söker a-kassa. Ja du kan söka a-kassa, det spelar ingen roll om du bytt arbetsgivare.
Datumparkering sandviken

Hur byter jag a -kassa? Frågor och svar angående coronaviruset covid-19. Ledarnas chefsjurist Sara Kullgren svarar på frågor med anledning av coronaviruset covid-19.

Jag har precis fått besked av a-kassan att jag inte har rätt till ersättning på grund av att jag anses som företagare, trots att jag visat att jag inte har något jobb alls just nu pga corona. Vi har en toppenguide på vår hemsida som du gärna får kika på: Guide: så ansöker du om a-kassa Jag hoppas att mitt svar hjälpte dig! Med vänlig hälsning, Har jag rätt till a-kassa efter jag har studerat?
Kontrollera organisationsnummer danmark

svensk translation
bohusskolan ale
østerrike eurovision vinner
tunnlar är alltid belysta varför jag inte får använda helljus
landshypotek nyköping
folktandvården kristinehamn telefonnummer
mall mötesprotokoll gratis

A För att ha rätt till a-kassa måste du uppfylla vissa villkor och det ställs även en del krav på dig under hela tiden som du söker a-kassa. Kommunals a-kassa. För dig som är anställd i kommun, region, kyrka, kommunalt bolag eller jobbar inom naturbruksområdet. Ditt yrke kan till exempel vara att ta hand om äldre, göra luncher för skolelever, ta hand om barn i förskolan och skolan, köra buss, släcka bränder, sopa skorstenar, köra ambulans, ta hand om djur i djurparken, sköta om greenen på golfbanan eller köra Hej, jag är taxiförare, jag brukade tjäna 25-35 tusen kronor per månad men för Coronavirus situationen drabbas min lön ner till 10-12 tusen och det blev svårt för betala räkningar för banklån, hyra, mat och annat.


Praktiker greece
mary wollstonecrafts family

Under planeringstiden får du göra beräkningar och marknadsundersökningar, det vill säga skaffa dig underlag för bedömning om du ska starta eget. Du har inte rätt att bedriva egen verksamhet – då mister du a-kassan. Jag har varit sjukskriven minst 50% (ibland 100% och ibland 75%) under 16 månader och riskerar nu att bli utförsäkrad, har jag ingen rätt att få a-kassa då om jag inte kan behålla mitt jobb? Karolina Får jag pengar från a-kassan när jag inte har jobb? Förutsatt att du är medlem och uppfyller de villkor som krävs kan du få ersättning från oss. Under vissa förutsättningar kan du få ersättning samtidigt som du har ett arbete, för tid du inte arbetar. Jag jobbade innan jag började studera och vet att jag uppfyller kraven för att få A-kassa (detta vet jag eftersom jag stämplade ca 1 månad mellan jobb och studier pga uppsägning).

Kan jag få a-kassa om jag blivit permitterad? Kan jag få a Har du arbetat som vikarie 6 av de 12 månaderna innan arbetslösheten kommer du har rätt till ersättning på 50 procent. Du måste uppfylla kraven för ersättning För att du ska ha rätt till ersättning från a-kassa vid visstidsanställning gäller det att du uppfyller de vanliga kraven för a-kassa . Kommunals a-kassa. För dig som är anställd i kommun, region, kyrka, kommunalt bolag eller jobbar inom naturbruksområdet. Ditt yrke kan till exempel vara att ta hand om äldre, göra luncher för skolelever, ta hand om barn i förskolan och skolan, köra buss, släcka bränder, sopa skorstenar, köra ambulans, ta hand om djur i djurparken, sköta om greenen på golfbanan eller köra Nej, du har inte rätt till a-kassa om du får ersättning från CSN. Om du får ersättning från CSN (gäller både studielån och bidrag) anses du vara studerande och då har du inte rätt till a-kassa. Har du fått studiemedel för en termin men blir klar med dina studier tidigare kan du välja Om du har fått besked från din a-kassa att du inte uppfyller villkoren för ersättning kan du kontakta din kommun för att ansöka om ekonomiskt stöd.

Jag har fortfarande mitt avgångsvederlag, om jag skulle anmäla mig tidigare skulle jag inte heller få någon ersättning eftersom jag hade mitt avgångsvederlag. Får jag pengar från a-kassan när jag inte har jobb? Förutsatt att du är medlem och uppfyller de villkor som krävs kan du få ersättning från oss. Under vissa förutsättningar kan du få ersättning samtidigt som du har ett arbete, för tid du inte arbetar.